Wednesday, August 17, 2011

Bunga Raya - Kembang Kebangsaan

Hibiscus rosa-sinensis L. ataupun bunga raya merupakan antara spesies yang sangat popular dan dikenali hampir di seluruh pelusuk dunia. Tumbuhan yang turut dikenali sebagai “Queen of Tropical Flowers” ini tergolong di dalam famili Malvaceae dan mempunyai beberapa genus dan kepelbagaian spesies dengan jumlahnya sekitar 250-300 spesies. Selain Malaysia, spesies yang turut direkodkan berasal dari negara India telah dibawa oleh pedagang china ke negara mereka dan dinamakan sebagai ros china ataupun secara latinnya dikenali sebagai rosa-chinensis oleh Carolus Linnaeus (Carl von LinnĂ©, 1707–1778). Di Malaysia, ia dikenali sebagai bunga raya kerana secara linguistiknya perkataan ‘raya’ merujuk kepada sesuatu yang besar yakni saiz bunganya yang besar.

Selaku bunga kebangsaan, bunga raya mempunyai rentetan sejarahnya yang tersendiri. Setahun selepas Tanah Melayu memperolehi kemerdekaan, yakni pada akhir tahun 1958, Kementerian Pertanian telah mencadangkan 7 jenis bunga untuk dijadikan bunga kebangsaan. Tumbuhan renek yang mudah berbunga ini telah dipertandingkan dengan beberapa spesies bunga yang lain yang terdiri daripada kenanga, melur, teratai ,mawar, cempaka dan bunga tanjung sebelum dinobatkan sebagai Bunga Kebangsaan Persekutuan Tanah Melayu pada 28 Julai 1960 oleh Perdana Menteri ketika itu YTM AL-Marhum Tunku Abdul Rahman Putra AL-Haj. Apabila Tanah Melayu bergabung dengan Singapura, Sabah dan Sarawak untuk menubuh Malaysia, bunga raya terus digunakan sebagai bunga kebangsaan.

Pemilihan bunga raya terpilih sebagai bunga kebangsaan disebabkan oleh karektor bunganya yang unik dan seiring dengan ciri-ciri negara tercinta. Warna merahnya melambangkan keteguhan politik dan ekonomi serta sifat keberanian menempuh cabaran. Sementara lima kelopak atau petal bunganya merujuk kepada lima prinsip Rukun Negara yang menjadi teras perpaduan negara. Kepelbagaian jenisnya menjadi lambang keharmonian kepelbagaian bangsa, agama dan kebudayaan yang ada. Spesies ini dikatakan turut terpilih kerana ianya mudah didapati di seluruh negara.







No comments:

Post a Comment