Sunday, December 4, 2011

Tanaman Berpasu dan Tanaman Hiasan Dalaman





Container Plants and Indoor Plants

Terdapat pelbagai spesies yang boleh anda gunakan bagi menjadikan tanaman anda - tanaman pasu yang menarik. Spesies - spesies ini boleh terdiri samada yang sesuai untuk digunakan di dalam bangunan ataupun di halaman-halaman luar. Pemilihan lokasi yang sesuai untuk spesies yang ditanam merupakan kunci menjadikan tumbuhan yang anda tanam tumbuh subur dan menarik. Awasi keperluan cahaya dan lain-lain keperluan asas tanaman.

Tanaman berpasu sangat sinonim digunakan sebagai indoor plants. Penggunaan tanaman ini mempunyai kebaikan dan kelebihannya yang tersendiri. Secara umumnya tanaman indoor plants menambahkan seri ruang dalaman sesuatu bangunan. Ia meningkatkan nilai estatika dan mengubah persekitaran menjadi lebih ceria.


Kehadiran tanaman Indoor Plants memberikan kesan positif kepada persekitarannya. Terdapat kajian yang menunjukkan bahawa kemasukan tanaman hiasan dalaman atau indoor plants ini turut meningkatkan produktiviti pekerja. Tanaman hiasan dalaman selain mencantikkan , turut menyerap gas-gas beracun ataupun tercemar yang beredar di ruang udara sesebuah bilik. Kehadiran oksigen tambahan (extra oxygen) di ruang pejabat pastinya membantu untuk mengurangkan kesan stress atau tekanan.


Penggunaan tanaman indoor plants menjadi pilihan yang sangat sesuai bagi hiasan dalaman . selain ianya mudah untuk dialihkan, indoor plants turut sesuai untuk dipadankan dengan pelbagai dekorasi.

Kami paparkan beberapa contoh spesies yang digunakan sebagai tanaman pasu samada untuk hiasan dalaman ataupun hiasan luar:



Dieffenbachia amoena



Epipermum aureum






















Aglaonema commutatum 'Tricolor'



Dieffenbachia maculata




Boston Fern

Nephrolepis exaltata




Alocasia x amazonica





Asparagus densiflorus






Artikel ini disediakan oleh mytaman

No comments:

Post a Comment