Sunday, November 2, 2014

Tanaman Hiasan - Potensi Keusahawanan







Bagi membantu mereka yang mencari rujukan di dalam penulisan berkaitan dengan landskap dan penyelenggaraan pokok, pihak kami akan berusaha mengumpul dan menyiarkan kertas-kertas kerja, poster atau nota yang disediakan di dalam kursus/bengkel atau persidangan-persidangan yang dianjurkan. Mereka yang berminat atau merasakan perlu untuk berkongsi kertas kerja mereka kepada pengunjung bolehlah juga berbuat demikian dan sangatlah dialu-alukan. Semoga usaha kecil ini akan membantu para pelajar, guru-guru, pensyarah, mereka yang berkecimpung atau bertugas dalam bidang landskap dan penyelenggaraan pokok bahkan orang ramai dalam memahami dan mendalami bidang ini. 

Hubungi mytamanilhamnurani@gmail.com untuk keterangan lanjut.

(Artikel ini masih dalam binaan - this article/presentation paper is still under construction)









Tanaman Hiasan – Potensi Keusahawanan




Keusahawanan merupakan salah satu daripada cabang penjanaan pendapatan yang sedang giat digalakkan oleh pihak kerajaan untuk diceburi oleh  para usahawan.  Kepelbagaian bidang perniagaan yang wujud di masa kini memberikan kelebihan untuk para usahawan memilih bidang yang berpotensi dan diminati untuk diceburi.

Perniagaan tanaman hiasan merupakan salah satu daripada bidang yang berpotensi untuk turut diterokai. Perniagaan ini yang mempunyai cabang-cabangnya yang tersendiri boleh dibahagikan kepada beberapa bidang-bidang kecil yang lain merangkumi pengeluaran bahan tanaman, media-media penanaman, pasu-pasuan dan peralatan hiasan taman lainnya turut berpotensi untuk diusahakan di samping membantu menjana pendapatan yang tersendiri. Industri perniagaan ini turut membantu membuka peluang-peluang pekerjaan terutamanya di kalangan pekerja-pekerja tapak semaian dan industri landskap itu sendiri.

Kertas kerja ini akan menumpukan kepada tanaman hiasan yang merupakan salah satu cabang utama di dalam penubuhan sesebuah Tapak Semaian.


Definisi Tanaman Hiasan

Tanaman hiasan merupakan tumbuhan yang digunakan dengan fungsi tertentu terutamanya atas maksud memperolehi nilai estatika tumbuhan berkenaan di samping fungsi-fungsi lain yang digunakan di dalam tujuan penanaman tumbuhan tersebut. Nilai estatika tersebut boleh terdiri daripada kecantikan atau keunikan rupabentuk (form) keseluruhan atau sebahagian daripada tumbuhan berkenaan , corak atau rupabentuk daun, batang pokok atau warna bunga mahupun aromanya.


Jenis Tanaman Hiasan

Tanaman hiasan boleh terdiri daripada tumbuhan-tumbuhan yang bersaiz sederhana atau besar-tegap merimbun malah boleh juga terdiri daripada tumbuhan-tumbuhan renek yang pelbagai termasuklah yang tumbuh  merimbun, menjalar/merayap ataupun memanjat.


Fungsi dan Peranan Tumbuhan Hiasan

Terdapat pelbagai fungsi yang boleh disumbangkan oleh tumbuhan hiasan terutamanya di dalam bidang senitaman ataupun landskap bergantung kepada spesies dan cara penggunaannya. Secara umumnya pokok-pokok berperanan sebagai penapis udara, air dan bunyi secara semulajadi. Pokok-pokok di kawasan bandar dan taman turut berperanan di dalam menyeimbangkan suhu persekitaran.  Pokok-pokok hiasan yang juga membebaskan gas oksigen ke udara, turut digunakan bagi tujuan-tujuan lain seperti :

  1. Pokok Teduhan
  2. Pokok Hadangan
  3. Penunjuk Arah
  4. Pelengkap Binaan
  5.  Pokok ameniti yang menghidup dan mencantikkan bandar, taman serta halaman-halaman
  6. Penyerap gas-gas karbon dioksida , karbon monoksida serta membebaskan ion negatif yang diperlukan oleh manusia  
Terdapat sebahagian daripada tumbuhan hiasan ini turut digunakan secara meluas bahkan popular sebagai tanaman hiasan dalaman.


Mengenali spesies-spesies popular.

Adalah wajar untuk mengetahui serba sedikit mengenai spesies-spesies yang sering digunakan di dalam industri landskap bagi memudahkan pengusaha merancang dan membuat pilihan dalam menentukan pengeluaran bahan-bahan tanaman yang berpotensi untuk memberikan pulangan di dalam industri ini. Spesies - spesies yang dinyatakan ini juga bukanlah semestinya akan sentiasa kekal sebagai spesies yang popular tetapi akan turut dipengaruhi oleh trend pemilihan tanaman semasa di samping pengaruh tema, jenis dan lokasi satu-satu skim landskap berkenaan.  Keutamaan pemilihan atau penanaman satu - satu tanaman turut dipengaruhi oleh track-record prestasinya, baik dari segi kemudahan penyelenggaraan mahupun peratus kejayaan menanamnya.

Pengusaha tanaman hiasan sebaiknya memahami corak pertumbuhan tanaman-tanaman ini memandangkan adakalanya pihak pelanggan juga akan memerlukan maklumat mengenai pokok berkenaan sebagai panduan untuk mereka memilih tanaman yang sesuai.


Senarai pokok-pokok teduhan dan hiasan yang popular

No.
Nama Tempatan
Nama Botani
1
Pokok Hujan-Hujan
Entrolobium saman
2
Pokok Tecoma
Tabebuia pentaphylla
3
Pokok Angsana
Pterocarpus indicus
4
Pokok Jemerlang/Batai Laut
Peltophorum pterocarpum
5
Pokok Bunga Tanjung
Mimusops elengi
6
Pokok Kelat Paya
Syszygium campanulatum
7
Pokok Kelat Jambu Laut
Syzygium grande
8
Pokok Semarak Api
Delonix regia
9
Pokok Kayu Manis
Cinnamomum iners
10
Pokok Bungor
Lagerstroemia speciosa
11
Pokok Kemboja
Plumeria sp
12
Pokok Penaga Lilin
Mesua ferrea
13
Pokok Khaya
Khaya senegelensis
14
Pokok Mambu
Melia indica
15
Pokok Merawan Siput Jantan
Hopea odorata
16
Pokok Kapur
Dryobalanops aromatica
17
Pokok Kiara
Filicium decipens
18.
Pokok Gapis
Saraca thaipingensis
19
Pokok Podo
Podocarpus rumphii
20
Pokok Asoka
Polyalthia longifolia’Temple Pillar’



Contoh pokok-pokok hiasan/teduhan





Deretan pokok Hopea odorata


Tabebuia pentaphylla





Selain daripada itu terdapat juga spesies spesies tumbuhan renek yang turut dianggap popular berdasarkan kepada trend penggunaan dan permintaan semasa. Sebagaimana spesies-spesies tumbuhan teduhan di atas, permintaan terhadap spesies – spesies ini juga berubah-ubah mengikut trend semasa dan track-record penggunaannya sebelum ini.



Antara spesies-spesies ini termasuklah :

No.
Nama Tempatan
Nama Botani
1
Bunga Siantan
Ixora coccinea
2
Bunga Raya
Hibiscus Rosa Sinensis
3
Lidah Jin
Sansevieria trifasciata
4
Bunga sepit udang/Helikonia
Heliconia rostrata
5
Pokok kana
Canna generalis
6
Ophiopogon
Ophiopogon jaburan
7
Puding
Codiaeum variegatum
8
Halia Merah
Alpinia purpurata
9
Setawar
Costus speciosus
10
Jejuang
Cordyline fruticosa
11
Pisang Hiasan (derhaka)
Musa ornata
12
White Sails
 Spathiphyllum wallisii
13
Spider lily
Hymenocallis speciosa
14
Bakung
Crinum asiaticum
15
Keladi
Dieffenbachia cultivar




Pemilihan bahan tanaman ini untuk dikeluarkan secara besar-besaran banyak dipengaruhi oleh tujuan perniagaan, fokus sebenar pemasaran dan kerjasama rapat antara pengusaha semaian dengan kontraktor landskap.

Pengeluaran Anak benih pokok

Kaedah pengeluaran anak-anak benih pokok dipengaruhi oleh jenis dan keperluan percambahan atau kaedah pembiakan yang sesuai. Sebahagiannya menggunakan teknik penyemaian yang sama dan ada juga menggunakan teknik yang berbeza. Sesetengah pokok boleh dibiakkan melalui keratan.

Secara umumnya  kebanyakan pokok-pokok boleh disemai menggunakan biji benih. Biji benih yang telah masak dikutip dan disemai di dalam media berpasir. Siraman ke atas media ini dilakukan  1 atau 2 kali sehari bagi mengelak media tersebut menjadi kering.

Mereka yang ingin membiakkan tanaman bagi tujuab membekal anakbenih perlu merancang pengeluaran anak benih pokok. Ini kerana sesetengan biji benih mengambil masa yang agak lama untuk bercambah. Biji benih kaum palma contohnya boleh mengambil masa selama 2-3 bulan untuk bercambah.

Pembiakan menggunakan anak benih liar boleh menjimatkan masa pengumpulan anak benih. Kaedah keratan juga merupakan kaedah segera untuk membiak anak benih.


Penyimpanan dan Penjagaan Anak benih Tumbuhan Hiasan

Boleh menggunakan polibag atau tabung. Polibag atau tabung ini pula mempunyai saiz yang berbeza-beza. Ianya dijual mengikut timbangan. Boleh juga ditempah mengikut keperluan. Sering terdapat di tapak-tapak semaian.

Anak benih juga boleh disimpan di dalam pasu. Terdapat pelbagai jenis pasu di pasaran dengan pelbagai saiz dan rupabentuk. Pasu-pasu boleh terdiri daripada pasu plastik, pasu tanah liat dan seramik .Harga pasu-pasu berkenaan mempengaruhi penggunaannya Penggunaan pasu juga perlu disesuaikan dengan jenis dan saiz pokok.

Anak –anak benih boleh diletakkan di bawah rumah teduhan atau disimpan di tempat yang terbuka . Pemilihan ruang penyimpanan ini bergantung kepada jenis anak benih berkenaan. 

Penyiraman anak benih perlu dilakukan pada waktu pagi dan petang. Kawasan persekitaran perlu sentiasa bersih bagi mengelakkan serangan makhluk perosak. Kawalan makhluk perosak dan penyakit sebaiknya dilakukan secara berkala. Patuhi jumlah penggunaan bahan-bahan racun sebagaimana yang disyorkan oleh pengeluar.


Pembajaan anak benih

Pembajaan anak benih boleh dilakukan sebulan selepas ianya ditabung atau dipasukan. Penggunaan baja organik sangat digalakkan selain penggunaan baja kimia. Pembajaan dilakukan setiap 2 -3 bulan sekali. Pemberian baja adalah secara sedikit-sedikit dan tidak terlalu rapat kepada pangkal anak benih. Anak-anak pokok hendaklah terus disiram sebaik sahaja selesai aktiviti membaja.


Anak benih yang telah dewasa sebaiknya digantikan dengan polibag atau pasu-pasu yang baharu dengan saiz yang lebih besar.

Selain daripada itu penyertaan di dalam bidang semaian boleh menggalakkan ramai pembekal-pembekal sampingan turut menawarkan perkhidmatan masing-masing. Para usahawan hendaklah mempunyai hubungan baik dengan para pembekal ini bagi memperolehi kemudahan kredit terutamanya penyimpanan stok bahan tanaman atau setidak-tidaknya menawarkan bekalan segera apabila diperlukan



Penutup

Mengusahakan bidang jualan tanaman hiasan banyak dipengaruhi oleh minat, kemahiran dan perancangan yang teratur. Persiapan untuk mengadakan semaian bahan tanaman hiasan perlu mengambil kira faktor-faktor keperluan dan permintaan jualan, persaingan, networking sesama mereka yang berkecimpung di dalam bidang ini dan berkaitan, pengiklanan dan kepelbagaiam bidang yang berkaitrapat dengan perniagaan tanaman hiasan. Pengusaha bidang pengeluaran anak benih tumbuhan hiasan turut perlu memastikan produk-produk keluaran mereka mematuhi standard-standard pengeluaran bahan tanaman bagi memastikan tanaman yang ditanam nanti di lapangan terdiri daripada tanaman-tanaman yang berkualiti.







Nota untuk pembaca/pengunjung blog ini :




Kertas kerja ini telah dibentangkan dan dijadikan nota kursus bagi Kursus landskap dan Penyelenggaraan Pokok , 1- 3 November 2011, Shah Alam, Selangor Darul Ehsan.



Kertas kerja ini boleh dirujuk dengan penyataan berikut :

·         MOHD AFENDI, H. Tanaman Hiasan - Potensi Keusahawanan. Kertas kerja dibentangkan di dalam Kursus Landskap dan Penyelenggaraan Pokok, Shah Alam, Selangor Darul Ehsan, 1 – 3 November 2011.




2 comments:

  1. Assalamualaikum, sy ada serba sedikit yg nk dikongsikan ttg 1 penawar penyakit kronik atau kanser yg sy jumpa di sebuah blog. Mulanya sy tercari² ubat altenatif utk diri sy sendiri yg mengidap penyakit kronik rektum. Lama jugalah sy google maklumat sbb nak cari penawar kanser ni. Akhirnya sy terjumpa jus yg dihasilkan oleh pengasasnya yg bernama En.Zuhairi.
    Jadinya sy mencuba penawar nya ,syukur alhamdulillah sembuh dlm masa 8bulan je, drp sakit kronik kemudian sembuh smpai skg ni . Rasa bersalah pulak kalau sy x kongsi apa yg sy tahu, benda baik jika dikongsi dapat juga pahala, mudah² han. Aaminn

    Okay, kat sini sy share sikit beberapa testimoni² yg ade dlm website nya ya.... Mmg dah ramai sembuh dr banyak jenis penyakit kronik dn kanser drp ramuan nya. Lepas baca je testimoni dlm blog En Mohd Zuhairi Bin Noordin , sy mmg jd yakin nak cuba dan bukan biasa²...sakit bertahun² sy boleh sembuh, smpai doktor blh ckp ini satu keajaiban.

    ➡️Dlm blog tu, mcm² jenis kanser blh rawat termasuk kanser leukimia,paru²,limfoma dan banyak lg lah..jadi 1 berita gembira buat kita. Share kat orang yg tercari² penawar kanser.

    Okay, ini sebahagian info yg sy sempat copy drp blog En Mohd Zuhairi Bin Noordin

    Testimoni 1
    ▪️Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot atas lantai dan kalau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar bunyi lutut , tulang pula sakit. Nak masak terpaksa guna kerusi sebab tak mampu berdiri lama. Tapi lepas 6 hari je minum jus ni, beliau dah mampu berjalan. Saraf kaki dah tak tegang. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Testimoni 2
    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor.
    Skg dah sembuh dari kanser. Ketumbuhan daripada saiz 2 genggam tangan org dewasa, bertahun terlantar tak mampu buat apa², sekarang dah berkerja, jalani hidup mcm biasa.

    Testimoni 3
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dan sihat walaupun pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 7tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order) pada tahun 2020, beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    Yang penting, beliau ambil produk luar biasa ni sampai sekarang (2022).

    Testimoni 4
    ▪Adik Izzat b. Muhd Ariffin. Kanser Burkit Lymphoma stage 4. Sekarang dh sembuh.
    Gurunya ada beritahu beliau tak pernah nampak mcm pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas. Adik ni ambil produk ni dan rasa bertenaga sambil merawat penyakit. Beliau ambil jus herba ini dari kanser tahap 4 sehingga sembuh.

    Testimoni 5
    ▪Puan Musriharni ,pesakit asma kronik sejak kecil. Beliau guna pam healer setiap hari. Dlm masa yg sama,beliau juga pesakit GERD yang menyebabkan berangin satu badan hingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety, akibat nya menggigil dan seram sejuk.
    Sekarang kesihatannya makin baik, gastrik dan anxiety dah hilang, asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru² dah elok semula.

    Testimoni 6
    ▪Puan Rohana Binti Ismail. Seorang yang cergas dan aktif mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu. Tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan. Sakit nya tu sehingga nk turun tangga pun terpaksa turun macam orang tua, turun mengiring sambil berpaut. Bila dah minum jus ini, dalam masa 7hari saja kaki beliau dah mulai sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 minggu. Sekarang dah berjoging boleh jonging balik, daki bukit dlm 8km jauh nya. Sakit lutut hilang.

    ReplyDelete
  2. Testimoni 7
    ▪️Muhammad Iman Nashriq, umur 2 tahun. Mengidap penyakit lelah sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan, sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa² perubahan. Ibunya cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.

    ➡️Testimoni tu kalau buka website die ,ada sekali gambar pesakit.

    ➡️Sy sarankan kepada sesiapa yg ada sakit kanser ,cubalah ikhtiar cara ni selain usaha dengan rawatan doktor, tak salah kalau kita rawat cara alternatif lain, lagipun dari pengalaman saya sendiri yang mengidap penyakit kronik, ubat kanser tak ada di pusat rawatan, kimo memang membantu tapi merawat cara alternatif ni dah mula diterima masyarakat, cuma carilah yang betul² nak bantu merawat,bukanlah nak kaut untung semata².

    ➡️Ni sy tinggalkan sekali nombor utk dihubungi.Kot nak tanya apa²...
    En Mohd Zuhairi Bin Noordin 0174687570

    Sebarkan untuk kebaikan bersama.

    Terima kasih banyak²

    ReplyDelete