Saturday, December 24, 2011

Memilih Tanaman Berpasu



Adakalanya kita menjadi sukar untuk memilih tanaman apakah yang sesuai untuk dijadikan hiasan di dalam pasu kita... justeru artikel di bawah ini diharapkan dapat membantu...


Pemilihan Tanaman Untuk Pasu atau Planter Boxes


Terdapat pelbagai pilihan tanaman yang boleh digunakan sebagai tanaman pasuan. Spesies-spesies ini selalunya dipilih berdasarkan beberapa keistimewaan yang ada padanya. Namun secara umumnya tanaman untuk hiasan pasu dipilih berdasarkan kepada beberapa faktor. Antaranya termasuklah :

1. Tahan lasak dan mudah diselenggara

Meskipun terdapat pelbagai spesies yang menarik yang boleh digunakan untuk tanaman berpasu, kebanyakan tanaman pasu yang berjaya selalunya terdiri daripada tanaman yang lasak dan mudah diselenggara. Tanaman-tanaman yang sedemikian selalunya tidak memerlukan siraman yang kerap ataupun andaman yang berterusan. Spesies yang digunakan juga agak jarang atau lewat dalam menghasilkan daun-daun yang tua yang kekuningan dan akhirnya kering.


Antara spesies yang boleh dikategorikan sebagai tanaman yang lasak dan mudah diselenggara ini termasuklah :
a. Sansevieria
b. Dracaena
c. Dieffenbachia serta
c. Beberapa spesies kaum palma seperti Raphis dan Yellow Palm

Walaubagaimanapun, ketahanan spesies-spesies ini untuk kekal sihat , cantik dan subur di dalam pasu , masih tetap bergantung kepada kesesuaian lokasi, media sesuai yang digunakan serta peruntukan keperluan asas untuknya.

Sentiasa pastikan tanaman berpasu ini mendapat siraman yang mencukupi tetapi tidak berlebihan. Tanaman ini masih memerlukan cahaya, justeru lokasi yang terlalu gelap atau terlampau kurang cahaya boleh menjejaskan kesuburan pokok.



2. Mempunyai tarikan warna samada melalui bunga ataupun daunnya.

Mahu atau tidak mahu, terlalu sukar untuk kita menafikan bahawa tumbuhan yang dipilih untuk tanaman berpasu begitu sinonim dengan tarikan yang ada pada warna bunga ataupun daunnya. Serlahan warna yang menarik ditambah dengan corak bunga atau daun yang unik menyuntik keselesaan pada pandangan mata pengguna.

Meskipun warna hijau mendominasi hampir kebanyakan warna tumbuhan terpilih, kehadiran warna-warna lain seperti kuning dan kemerahan turut memberikan kontras warna yang sepadan. Kehadiran warna-warna ini turut menghilangkan kesan monotonous hiasan yang dipamerkan.

Tidak semua tanaman yang mempunyai daun berwarna yang menarik dapat bertahan lama atau tumbuh dengan baik bila diperagakan. Serlahan warna yang menarik ini selalunya mampu bertahan lama apabila tanaman berpasu di tempatkan di lokasi yang terbuka dan mendapat penjagaan yang sepatutnya.



Codiaeum ataupun Pokok Puding sering menjadi pilihan kerana serlahan warna yang menarik pada daunnya.



List of foto from the top :

Yucca aloifolia 'Variegata'
Sansevieria trifasciata var. laurentii
Yellow Palm (Dypsis lutecens)
Codiaeum



Artikel ini disediakan oleh mytaman
Layari dunia taman anda di http://mytaman-ilhamnurani.blogspot.com/





No comments:

Post a Comment