Monday, July 5, 2010

Focal Point

Titik Tumpu

Secara tidak kita sedari titik tumpu atau focal point sememangnya mempengaruhi keistimewaan taman yang kita bina. Samada ianya sebuah taman kecil mahupun sebuah taman awam, kehadiran focal point memberikan tarikan yang tersendiri pada sesebuah taman.

Apakah focal point anda? Sebatang pokok yang unik dengan bunganya yang menarik? Sebuah dinding dengan kemasan batuan rustic dilengkapi pula dengan pancuran air yang melimpah? Atau sebuah wakaf dengan kemasan binaan dan rekabentuk yang memikat? Apa jua yang anda gunakan termasuklah pasu, tumbuhan, pancuran air atau arca-arca, pastinya terdiri dari kalangan koleksi atau rekaan istimewa ataupun unik yang secara asasnya bertujuan untuk diberikan atau mendapat penumpuan di dalam binaan taman anda.




Pasu dan water features sering dijadikan titk tumpu di dalam rekabentuk landskap



Fikirkanlah akan focal point anda sendiri. Perhatikan bagaimana penggiat taman yang lain mengolah atau memilih focal point mereka, Cara mudah ialah melawati tapak-tapak semaian yang menyediakan kemudahan ini dengan pelbagai pilihan. Subjek yang anda pilih untuk dijadikan focal point biarlah sesuai dengan diri dan jiwa anda terutamanya untuk laman peribadi. Subjek ini juga perlu sesuai dengan persekitaran bandar sekiranya anda ingin memeasukan elemen ini di dalam pekan ataupun perbandaran anda. Sekiranya anda di kalangan mereka yang bukan benar-benar pasti akan apakah focal point yang sebaiknya anda serlahkan, dapatkan nasihat rakan-rakan seangkatan, ataupun di kalangan mereka yang berkecimpung di dalam bidang landskap. Mana tahu, cadangan mereka juga mungkin ada betulnya dan serasi dengan apa yang anda idamkan.










Arca-arca yang unik juga merupakan antara pilihan yang baik untuk dijadikan titik tumpu di dalam persembahan landskap.




Keunikan arca (yang selalunya dijadikan titik tumpu) mampu mencuri perhatian pengguna ataupun orangramai. Sesetengah arca digemari kerana ia mengingatkan kita akan lokasi berkenaan sementara sebahagian pengguna pula suka bergambar berlatarbelakang arca-arca ini sebagai kenag-kenangan. Sesuaikan saiz arca dengan ruang yang anda ada. sesuaikan juga dengan jenis taman anda!


Binalah focal point dengan naluri anda…

No comments:

Post a Comment