Monday, July 12, 2010

Taman Dapur - Siri 2

Peragaan, pemilihan dan susunhias tanaman
untuk Taman dapur
Setting up your edible garden


Taman dapur juga perlu bergaya!
Make it as  a good looking garden!


Menyebut sahaja taman dapur mungkin ada di kalangan kita membayangkan sebuah ruang yang agak hambar disebabkan bahan tanamannya yang kurang menyerlah dari segi warna. Namun spesies-spesies pilihan di taman dapur mempunyai karektor dan teksturnya yang tersendiri. Sentuhan kreatif anda untuk ’bermain’ dengan kelebihan ini insyaAllah akan menghasilkan taman dapur yang bergaya!

Some of them or most, are not chosen because of their flowers. But  you can play around with their characters and textures! 

Perhatikan kepada beberapa karektor tanaman yang anda pilih. Sebahagiannya tumbuh tegak memberikan lindungan contohnya lengkuas manakala sebahagian lagi tegak merumpun contohnya Serai. Terdapat juga spesies yang mempunyai daun yang agak besar seperti kunyit yang boleh menghasilkan tekstur yang lebih kasar serta tumbuhan – tumbuhan herba yang rendah seperti daun bawang atau merayap seperti pegaga.Tumbuhan ini sekiranya diatur dengan baik boleh menghasilkan peragaan yang menarik di bahagian dapur anda.



Berikan sentuhan jiwa seni anda
Give your personal touch!

Elakkan rekabentuk yang monotonous. Pelbagaikan ketinggian batas tanaman. Gunakan bahan binaan yang menarik ataupun yang anda minati untuk dijadikan border tanaman. Penggunaan ’railway slippers’ yang usang, batu-batu sungai pelbagai saiz mungkin mampu memberikan sentuhan peragaan yang tersendiri
Put some garden furniture in. Mixed the plant arrangement with few species.




Ringkas juga menarik!
Sometime it just better to have a simple one 


Gunakan pasu samada plastik atau terracotta untk taman dapur anda. Pilihlah samada berbentuk kotak (empat segi bujur) ataupun bulat. Susun pasu-pasu ini dengan teknik peragaan tersendiri. Ambil kira keperluan ”turutan” atau ”ulangan’. Pelbagaikan Gabungan Ketinggian dan saiz pasu sekiranya disusun secara berkelompok.







contoh edible garden





Anda juga mungkin meminati artikel berikut :

- Mengenali taman dapur
- Tips menggayakan taman herba
- Spesies herba pilihan

No comments:

Post a Comment