Friday, July 23, 2010

Taman Pasu-pasuan - Siri 2


Pemilihan Pasu

Tidak semua pasu sesuai untuk digunakan di dalam taman anda. Sesetengah taman dengan temanya yang tersendiri seperti Taman Jepun agak janggal sekiranya dipadankan dengan pasu labu peram dari negeri Perak. Pemilihan pasu di dalam susunatur taman atau binaan landskap membawa maksud memilih pasu yang sesuai atau sedondon dengan imej taman yang dibina. Pasu-pasu yang terdapat di pasaran terdiri daripada beraneka jenis. Adakalanya boleh menyebabkan kita “gelap mata” untuk memilikinya. Saiz pasu-pasu ini pula pelbagai. Dari yang bersaiz kecil hinggalah ke saiz besar, pasu-pasu ini pastinya mempunyai peminatnya yang tersendiri.

Bagi golongan penggemar taman termasuklah para suri rumah, pemilihan pasu adakalanya tidak dibuat mengikut keperluan. Pemilihan yang dibuat akibat “tertarik” dengan rekabentuk pasu adakalanya praktikal tetapi berkemungkinan juga tidak menepati keperluan taman anda. Terlalu banyak rupa bentuk pasu yang dipilih boleh menyebabkan olahan landskap kita kelihatan cacamerba. Keadaan bertambah rumit bilamana warna pasu yang dipilih juga pelbagai. Jadi, sebagai panduan :

1. Fokuskan jenis pasu yang hendak digunakan.

2. Tentukan jenisnya. Terdapat pasu yang diperbuat daripada tanah liat dan terdapat juga yang diperbuat daripada plastik. Bahkan, ada juga yang diperbuat daripada simen. Setiap satu mempunyai kelebihan dan kekurangannya yang tersendiri.

3. Fikirkan tentang bahan tanaman yang akan digunakan untuknya. Spesies dipilih mengikut kesesuaian saiz pasu.

4. Pilihlah pasu dalam saiz dan rupa bentuk yang seragam bagi menzahirkan imej turutan atau ulangan. Awas! Elakkan ulangan yang berlebihan. Taman yang baik seharusnya mampu memberikan kepelbagaian imej atau pemandangan bagi menghilangkan kebosanan.

5. Selami kreativiti diri anda. Pasu bukannya bermakna apa yang terdapat di luar sana! Pasu boleh terdiri dari pelbagai objek yang disesuaikan menjadi pasu! Mengolah sesuatu yang baru dan unik mungkin akan lebih memberi kepuasan kepada diri anda! Ciptalah pasu anda sendiri!

6. Sekali lagi carilah identiti dan personaliti taman anda. Jika sememangnya taman anda “Taman Seribu Pasu” pelbagai pasu pun apalah salahnya….


mytaman
kini @ ilhamnurani
kembali ke halaman bina taman

1 comment: