Monday, July 12, 2010

Taman Dapur -Siri 1


Mengenali Taman Dapur

Sama seperti Taman Herba, Taman Dapur atau Kitchen Garden sering menjadi pilihan utama sebagai salah satu tema di dalam rekabentuk sesebuah taman. Taman Dapur merupakan taman yang mengeluarkan hasil , produktif, ditanami tumbuhan yang boleh digunakan untuk keperluan masakan.
Tumbuh-tumbuhan di dalam sesebuah taman dapur ini boleh terdiri daripada gabungan spesies rempah-ratus, herba, ulam-ulaman, sayur-sayuran ataupun bunga-bungaan. Gabungan spesies ini pula diolah, diatur dengan sentuhan rekabentuk yang menarik. Kehadiran taman atau kebun dapur selalunya membantu mereka yang "bertugas' di dapur untuk memperolehi keperluan atau "aksesori" bahan masakan dengan mudah. Pemilihan tema Kitchen garden juga selalunya bertujuan untuk disesuaikan dengan halaman yang sedia ada berdekatan dengan ruang dapur rumah berkenaan.



Taman Dapur turut mempunyai kaitan rapat dengan Taman Ulaman dan Taman Sayuran (sebahagian daripada kita memanggilnya Vegi garden ataupun Edible garden). Perbezaan yang agak ketara terserlah di sebalik peratus penggunaan jenis bahan tanaman.
Sesetengah penggiat taman cenderung untuk menamakan taman dapur sebagai Edible Garden. Ini mungkin disebabkan kebanyakan tumbuhan yang ditanam mengeluarkan hasil yang boleh dimakan!





Artikei oleh : mytaman

Anda mungkin turut meminati artikel berikut :

- Peragaan, pemilihan spesies dan susunhiastaman dapur

No comments:

Post a Comment