Monday, July 12, 2010

Taman Herba


Membina Taman Herba


Membina taman herba bukanlah sesukar mana. Apa yang penting ialah mempunyai koleksi tumbuhan herba yang baik dan mengatur penyusunannya dari segi peragaan. Lebih menarik dan berfungsi sekiranya kita juga mengetahui akan khasiat dan keistimewaan herba yang kita tanam. Penanaman pokok atau tumbuhan herba memerlukan kita untuk memahami keperluan tumbuhan yang hendak ditanam. Sesetengah tumbuhan memerlukan kawasan yang teduh atau separa redup, manakala sebahagiannya lagi boleh ditanam di kawasan yang terbuka. Penanaman tumbuhan herba dengan kefahaman mengenai keperluan pertumbuhan setiap spesies yang ditanam akan mengurangkan kerja-kerja penyelenggaraan untuk jangkamasa panjang.

Pembentukan sesebuah taman herba secara lebih khusus memerlukan beberapa pertimbangan yang lebih jelas. Pertimbangan ini termasuklah kesan atau impak yang ingin diperolehi dari pembangunan taman berkenaan. Penyediaan tanda nama bagi tujuan pendidikan, pada setiap spesies yang ditanam, sebaiknya jelas dan dapat membantu pengunjung dalam menerokai kepelbagaian khasiat yang terkandung di dalam tanaman berkenaan.
Sesetengah taman herba menyuntik elemen yang mampu untuk merangsang pancaindera terutamanya deria bauan yang dapat dikesan pada aroma dedaunan atau bunganya. Sebahagiannya lagi mencuri perhatian melalui serlahan bunganya yang menarik manakala sebahagiannya lagi mampu membawa pengunjungnya ke tahap ketenangan melalui penghargaan terhadap kelebihan tumbuhan itu sendiri sebagai penawar semulajadi.
(Artikel ini pernah dikeluarkan di www.mytaman.com sebelumnya. Kini ia dipaparkan kembali di laman mytaman ilhamnurani dengan sedikit penambahbaikan-penulis)

No comments:

Post a Comment