Monday, July 12, 2010

Taman Herba


Bagaimana Menanam Tumbuhan Herba


Tumbuhan-tumbuhan herba boleh ditanam secara berbatas atau tidak berbatas. Penanaman menggunakan kaedah berbatas memudahkan pengasingan zon spesies, penyelenggaraan tanaman dan membolehkan penggunaan media yang baik secara keseluruhannya. Adakalanya juga penggunaan batas memudahkan penggantian tumbuhan-tumbuhan herba kecil apabila rosak atau diserang penyakit. Di negara-negara barat , selain daripada ditanam di tepi-tepi pagar, tumbuhan herba juga ditanam sepanjang laluan pejalan kaki atau secara berpetak-petak pada lokasi-lokasi utama dan dijadikan sebagai titik tumpu Di sesetengah negara Timur Tengah, tumbuhan herba seperti kemangi ditanam di tepi-tepi jalan ataupun di hadapan rumah mereka. Apa yang perlu ialah mengenalpasti spesies yang dipilih sesuai untuk ditanam di lokasi berkenaan.





Beberapa spesies seperti pegaga, misai kucing, mas cotek, kacip Fatimah dan Tongkat Ali merupakan antara spesies yang popular yang sering digunakan di dalam skim penanaman. Meskipun begitu pemilihan tanaman tidaklah semestinya terhad dengan spesies yang dinyatakan tadi, masih banyak spesies-spesies lain seperti serai, kunyit, lengkuas, delima, bungaraya, aloevera, kadok dan pelbagai lagi yang boleh digunakan. Kesesuaian dan pemilihan spesies kadangkala dipengaruhi oleh lokasi, nama tempat ataupun tarikan tertentu yang terdapat di tempat berkenaan.





Penanaman tumbuhan herba juga tidak perlu terhad di tanah lapang. Dalam keadaan tertentu penggunaan pasu juga boleh dikatakan sebagai praktikal. Penanaman tumbuhan herba di dalam pasu turut memudahkan kerja-kerja penyelenggaraan seperti pembuangan rumpai. Selain daripada itu penanaman di dalam pasu memudahkan kerja-kerja mengubahsuai kedudukan tumbuhan berkenaan bagi menggalakkan pertumbuhan yang lebih baik. Kaedah fertigasi juga sesuai bagi penanaman herba yang ditanam untuk memperolehi hasilnya.



Istilah tanaman herba adakalanya membawa pemahaman yang berbeza. Jika dulunya ia lebih kepada tumbuhan –tumbuhan kecil yang mempunyai khasiat perubatan samada tumbuh liar dan jarang digunakan sebagai tanaman hiasan, kini tumbuhan herba telah diperluaskan maknanya hingga kepada pokok-pokok besar samada yang digunakan sebagai pokok hiasan atau tidak. Secara peribadi saya masih menggunakan istilah herba atau herbs ini untuk tumbuhan kecil umpama rumpai di kawasan penanaman. Sementara tumbuhan atau pokok yang besar pula saya lebih selesa sekiranya dapat dikenali sebagai “pokok-pokok bernilai perubatan”
(Artikel ini pernah disiarkan di www.mytaman.com namun kini ia dipaparkan kembali dengan beberapa penambahbaikan di laman ilhamnurani - penulis/mytaman)











No comments:

Post a Comment